
Leren denken opdracht over klimaatverandering op het St. Ignatius Gymnasium in Amsterdam
Deze website wil leraren helpen om:
- leerlingen samen te laten nadenken over wat er in de wereld van vandaag en morgen toe doet;
- daarbij leerlingen vakkennis en vaardigheden te laten verwerven;
- voorkennis van leerlingen te activeren;
- het leerproces van leerlingen centraal te stellen;
- zichtbaar te maken hoe leerlingen denken;
- leerlingen te begeleiden bij zelfstandig leren en samen leren;
- leerlingen enthousiast te maken voor vakkennis;
- kortom, lessen te geven die leerlingen bij blijven.
De website “Leren denken met vakkennis” bevat links naar opdrachten voor aardrijkskunde en economie. De doelgroepen zijn het basis- en voortgezet onderwijs. De meeste opdrachten zijn ontworpen om in school te doen, maar op de site staan ook een aantal geografische veldwerkopdrachten. In de nabije toekomst zal het aantal opdrachten en veldwerken worden uitgebreid, ook voor andere schoolvakken in het leergebied mens, natuur en maatschappij. De opdrachten worden ontworpen en uitgetest door vakdidactici, vakdocenten, leraren in opleiding en leerlingen.
Opdrachten
De opdrachten staan per vak op hun eigen websites, zie: